“Βροχή” είναι τα παράπονα καταναλωτών για τις χρεώσεις που επιβάλλουν τα ΕΛΤΑ σε δέματα μικρής αξίας από τρίτες χώρες.
Ως γνωστόν, στα αντικείμενα που εισάγονται από τρίτες χώρες γίνεται διαχωρισμός από τους τελωνειακούς υπαλλήλους, μεταξύ “τελωνειακώς ελευθέρων” αντικειμένων (αντικείμενα με αξία CIF μικρότερη των 22 ευρώ) και αντικειμένων τα οποία υπόκεινται σε τελωνειακό έλεγχο.
Μεταξύ των υποκειμένων σε τελωνειακό έλεγχο δεμάτων, περιλαμβάνονται δειγματοληπτικά και αρκετά δέματα τα οποία δεν υπόκεινται σε επιβαρύνσεις (δασμούς/ΦΠΑ), καθώς έχουν αξία CIF μικρότερη των 22 ευρώ. Τα εν λόγω δέματα απελευθερώνονται χωρίς επιβολή δασμών ή φόρων.
Με την εγκύκλιο της 21/01/2020 τα ΕΛΤΑ αποφάσισαν την επιβολή Ειδικού Τέλους Εκτελωνισμού ελαχίστου ύψους 15 ευρώ (με ΦΠΑ) με την πρόφαση του διαχειριστικού κόστους σε όλα τα δέματα που θα υποβληθούν σε έλεγχο, ανεξαρτήτως της αξίας του δέματος και του αν ο έλεγχος κατέληξε σε επιβολή ΦΠΑ ή δασμού.
Η συγκεκριμένη απόφαση των ΕΛΤΑ, δημιουργεί τα εξής σημαντικά προβλήματα:
1) Η επιβάρυνση που επιβάλλεται, είναι δυσανάλογη με την πραγματική αξία των προϊόντων, και πολλές φορές πολλαπλάσιά του (ενδεικτικά για προϊόν αξίας 3 ευρώ, η επιβάρυνση ανέρχεται στο 500%)
2) Οι καταναλωτές διαχωρίζονται στους τυχερούς, που το δέμα τους προχώρησε ως “τελωνειακώς ελεύθερο” και τους άτυχους, των οποίων το δέμα επελέγη για έλεγχο.
Στο παράδειγμα των 3 ευρώ παραπάνω, ο καταναλωτής της πρώτης κατηγορίας θα πληρώσει 3 ευρώ, ενώ αυτός της δεύτερης θα χρεωθεί επιπλέον 15 ευρώ, άρα συνολικά 18, για το ίδιο προϊόν.
Δεδομένου ότι οι καταναλωτές δεν έχουν σαφή ενημέρωση για τις συγκεκριμένες χρεώσεις, καθώς ο ίδιος ο τιμοκατάλογος των ΕΛΤΑ είναι ασαφής, εσκεμμένα ίσως, ενώ και η συγκεκριμένη εγκύκλιος δεν βρίσκεται αναρτημένη σε εμφανές σημείο στην ιστοσελίδα των ΕΛΤΑ, εύλογα δημιουργείται η υπόνοια ότι τα ΕΛΤΑ εκμεταλλεύονται την έλλειψη εναλλακτικής των καταναλωτών τους, προκειμένου να ενισχύσουν τα έσοδά τους.
Δεδομένου δε ότι οι αγορές αντικειμένων ευτελούς αξίας από την Κίνα γνωρίζουν μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια, και ότι εξ αιτίας αυτής της άνθησης οι χρόνοι παραλαβής αγγίζουν τον έναν με δύο μήνες, ένας πολύ μεγάλος αριθμός καταναλωτών θα βρεθεί μεταξύ της επιλογής της πληρωμής της επιβάρυνσης των ΕΛΤΑ ή της άρνησης παραλαβής του προϊόντος του – που συνεπάγεται και την απώλεια των χρημάτων που πλήρωσε για την αγορά του- , καθώς η πολιτική αυτή των ΕΛΤΑ δεν είχε γνωστοποιηθεί και εφαρμόζεται πλέον σε ταχυδρομικά αντικείμενα που ήταν ήδη καθ’ οδόν, μη αφήνοντας στους καταναλωτές εναλλακτική λύση.
Παράνομο φαίνεται να είναι το τέλος εκτελωνισμού που επιβάλουν τα ΕΛΤΑ, τουλάχιστον με βάση την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Αν αυτό το μέτρο ξεκινήσει την ισχύ του, πιθανότατα να υπάρχουν κυρώσεις για την χώρα μας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ειδικότερα όπως μπορείς να διαβάσεις στο συγκεκριμένο σύνδεσμο: Member States cannot impose charges related to customs clearance higher than the actual costs incurred. Με λίγα λόγια, λέει ότι η Κράτη Μέλη δεν μπορούν να επιβάλλουν τελωνειακές επιβαρύνσεις υψηλότερες από τις πραγματικές δαπάνες (κόστος των αντικειμένων).
Τα ΕΛΤΑ στις 03 Φεβρουαρίου 2020 αναπροσάρμοσαν την τιμολογιακή τους πολιτική, στα «Ειδικά Τέλη Εκτελωνισμού». Στο νέο τιμοκατάλογο έχει προστεθεί «Τέλος Εκτελωνισμού» για τα ταχυδρομικά αντικείμενα που φέρουν τελωνειακή διασάφηση, ακόμη κι αν κατά την διαδικασία εκτελωνισμού αυτή προσδιοριστεί ως μηδενική.
Άραγε τα ΕΛΤΑ τι έχουν να πουν πάνω στο θέμα;